شهدای پایگاه نبی اکرم (ص)

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۷ ارديبهشت ۹۴، ۱۱:۴۵ - █▄█ █ █▀█ ( ◕ ‿ ◕ ) ابوالفضل حافظی ( ◕ ‿ ◕ ) █▄█ █ █▀█
    عید شما هم مبارک
پیوندهای روزانه

زیارت عاشورا

دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱ ق.ظ

بسمه تعالی

بمناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری ابا عبدا... الحسین (ع) مجموعه ای از سوالات پیرامون امام حسین و زیارت عاشورا و حادثه کربلا جهت اطلاع و استفاده عزیزان در این قسمت ارائه گردیده است.

سوالات یکصد گانه راجع به امام حسین (ع)

  1. ولادت  آقا ابا عبدالله الحسین (ع) در چه تاریخی و چگونه بود و نام ایشان را چه کسی انتخاب کرد؟

ولادت حضرت  در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه منوره بود. حضرت با برادر خود امام حسن(ع) ده ماه و بیست روز فاصله سنی دارد ضمناً حضرت در شش ماهگی متولد شدند  و نام ایشان را حضرت رسول(ص)و به فرمان جبرئیل(ع)حسین نامگذاری کردند.

  1. منظور از کنیه چه می باشد و کنیه امام حسین (ع) چیست؟ کنیه به معنای نام بردن چیزی به کنایه و اشاره است. و اینکه شخص را با کنیه و یا لقب نام می برند بخاطر احترام آنها است.بعضی وقتها کنیه به اسم پدر و مادر و یا فرزند می باشد. مثلاًابن عباس:(پسر عباس)، امّ کلثوم(مادر کلثوم) و ابو الحسن (پدر حسن). کنیه امام حسین (ع) ابا عبد الله می باشد که این را خود حضرت رسول بر ایشان نام نهادند.
  2. سخنی از حضرت رسول (ص) در وصف امام حسین (ع)نقل کنید.

معروفترین کلام حضرت رسول (ص) در مورد امام حسین (ع) این جمله است که فرمودند: حسین منّی و أنا من حسین: حسین از من است و من از آن حسین هستم.

  1. بنی هاشم و بنی امیه چه کسانی بودند؟ جد سوم پیامبر (ص) عبد مناف نام دارد و یکی از پسرهای عبد مناف هاشم بود و پسر دیگر عبد الشمس که دو قلو بودند. عبد الشمس پسری داشت بنام امیه که جدّ بنی امیّه می باشد و هاشم هم جدّ بنی هاشم می باشد. هاشم وی‍ژگیهای خوبی داشت که برادرش عبدالشمس نداشت از جمله پرچمداری و آب دادن به حاجیان و پذیرایی از آنها و پرده داری خانه کعبه . اما عبدالشمس این خوبیها را نداشت و آبروی خوبی هم نداشت و امیه و فرزندش هم بعدها فاسقی شد و نسبت به عموی خود هاشم حسادت می بردو این حسادت و انتقام گرفتن ها جریاناتی داشت که بعد از قیام عاشورا ادامه داشت و نام بدی از بنی امیه باقی ماند.
  2. اولین کسیکه از امام حسین(ع) شفا گرفت چه کسی بود و چگونه شفا گرفت؟

فرشته ای بود به نام فُطرُس که به خاطر خطایی که کرده بود به امر خدا وند بالش شکسته شده بود و در چزیره ای افتاده بود به هنگام تولد امام حسین(ع)، جبرئیل با هزاران فرشته دیگر رهسپار شدند که نزد پیامبر بروند جهت تبریک .در راه گذرشان به این جزیره می افتد و فطرس از جبرئیل می خواهد با آنان برود شاید حضرت رسول برای او دعایی بکند. جبرئیل موافقت می کند. هنگامی که نزد حضرت رسول(ص) می آیند حضرت به فطرس می فرماید: خودت را به این نوزاد بمال و به مکان خود برگرد و بمحض اینکه فطرس این کار را انجام می دهد پرو بال او خوب می شود و خوشحال به آسمان می رود.

  1. امام حسین(ع) در زمان خلفای سه گانه چه جایگاهی داشتند و چند ساله بودند؟

در زمان هر سه خلیفه (ابوبکر،عمر وعثمان) مورد احترام دستگاه خلافت بودند و حتی خلفا انتقادات سخت حضرت را تحمل می کردند. بعنوان مثال در برخی از کتب اهل بیت نقل شده روزی عمر بر منبر نشسته بود و خطابه می خواند. آقا امام حسین(ع) به او فرمود از منبر پدرم پایین بیا و بر منبر پدرت بنشین . عمر با خوشرویی گفت: پدرم منبری ندارد و آنگاه حضرت را کنار خود نشاند و به ایشان محبت نمود. سن حضرت در ابتدای خلافت ابوبکر۷ سال در ابتدای خلافت عمر۹ سال ودرابتدای خلافت عثمان ۱۹ ساله بودنددر مجموع ۲۵ سال ازعمرشان درزمان خلفا بودند

  1. امام حسین(ع) در کدامیک از جنگهای زمان خلافت حضرت علی (ع) شرکت داشتند؟

در زمان خلافت پدر بزرگوارشان همراه حضرت در جنگ جمل و صفین  و نهروان شرکت داشتند و چه از راه سخنرانیهای پرشور و تشویق یاران حضرت علی (ع) برای شرکت در جنگ و چه در مسیر جنگ با مخالفین امام علی (ع) حضور فعال داشتند.

  1. فلسفه گریه و عزاداری برای امام حسین(ع) چیست؟

سنت برپایی  مجلس عزاداری برای امام حسین(ع)بقدری تأکید شده که برای هیچ یک از امامان معصوم و حتی خود پیامبر هم اینقدر تأکید نشده است این عزاداریها فایده های زیر را دارد:1-  حفظ مکتب اهل بیت (ع): دوست ودشمن اعتراف می کنند که مجالس امام حسین (ع) باعث حفظ اسلام شده است و موجب وحدت بین مسلمین شده است. 2- خودسازی و تربیت دینی : مجالس عزای امام حسین(ع) تأثیر عمیقی بر افراد می گزارد وبسیاری افراد در همین مجالس منقلب شده اند و دست از گناه برداشته اند و در واقع این مجالس همانند کلاس درسی بوده اند. 3- تجلیل از شهامتها و شجاعتهای حضرت وبیان قهرمانیهای حضرت بمنظور الگو گرفتن مردم از این همه صفات ومجاهدتهای حضرت.

  1. انگیزه های قیام امام حسین(ع) چه بو؟ 1- نجات اسلام و احیاء  ارزشهای اسلامی : از زمان حکومت بنی امیه تمام زحمات حضرت رسول(ص) و تلاش و مجاهدتهای یاران آن حضرت به تاراج رفت و ظلم وستم و بی عدالتی رواج پیدا کرد بهمین جهت امام حسین(ع) در اواخر عمر معاویه مبارزه علنی خود را آغاز می کند و با سخنرانی در منابر  به افشای عملکرد معاویه می پردازد.2- اصلاح امت و امر بمعروف و نهی از منکر : خود حضرت در وصیت نامه خویش بیان کرده اند که من تنها به انگیزه اصلاح در امت جدم بپا خواسته می خواهم امر بمعروف و نهی از منکر کنم 3- تشکیل حکومت اسلامی:مسأله تشکیل حکومت کار بسیار بزرگ ومهمی است چرا که با تشکیل حکومت دینی ،احکام الهی بهتر اجرا می شود و همه انبیاء و همه ائمه معصومین تلاش می کردند تا حکومت دینی تشکیل بدهند تا جائیکه امام حسین(ع) با صراحت خودشان را سزاوار حکومت می دانستند.
  2. حکومت بنی امیه چه زمانی شکل گرفت؟ زمان روی کار آمدن عثمان ، چون عثمان خودش از بنی امیه بود.
  3. ویژگیهای قیام عاشورا را بیان کنید؟ قیام ونهضت امام حسین (ع) با همه قیامها و انقلابهای دنیا فرق دارد و داریای این ویژگیها ست: 1- انگیزه و قیام امام حسین(ع) که فقط و فقط به خاطر رضایت خداوند و احیای دین خدا بود. ب- کشته شدن حضرت بدست مردمی بظاهر مسلمان که این مورد از تأسف بارترین ویژگیهای قیام حضرت است که همانهایی که بظاهر نماز می خواندند به جنگ حضرت آمدند. ج- یاران و همراهان حضرت که در هیچ انقلابی چنین موردی پیدا نمی شود که همه نوع افراد با سن و سال مختلف شرکت داشته باشند. د- مظلومیت حضرت در ابعاد مختلف که جنگی نابرابر بود و جنایتهای مختلف نسبت به حضرت و خانواده اش انجام دادند. ه- قدرت تأثیر گذاری، از سال 61 تا کنون نتیجه قیام حضرت این شد که اسلام زنده بماند و حضرت الگویی شدند برای مسلمانان که در مقابل ظالمان ساکت ننشینند.  
  4. ائمه معصومین (س) چه تدابیری برای زنده نگه داشتن یاد و نام امام حسین(ع) بکار می بردند؟ 1- از طریق برپایی مجالس سوگواری : همه معصومین (س) در ماه محرم و خصوصاً عاشورا مجلس سوگواری و عزاداری برپا می کردند و از مداحان می خواستند از مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) در مجالس عزاداری نوحه بخوانند.2- یاد آوری مصائب حضرت در مناسبتهای مختلف مثلاً امام سجاد(ع) هرگاه چشمشان به آب می افتاد گریه می کردند و مردم را به یاد مصیبت حضرت می انداختند . 3- گریه کردن و گریاندن مردم: ائمه معصومین هم خودشان در مصیبت امام حسین(ع) گریه می کردند و هم در فضیلت گریه بر امام حسین (ع) احادیثی نقل می کردند و مردم را به گریه بر امام حسین(ع) تشویق  و ترغیب می کردند. 4- تشویق شاعران به مرثیه سرایی و خواندن اشعاری در فضیلت امام حسین(ع) . 5- اهمیت دادن به تربت امام حسین(ع): ائمه معصومین تربت حضرت سیدالشهداءرا بعنوان قطعه ای از بهشت معرفی می کردند و تربت حضرت را موجب شفای دردها می دانستتند.
  5. مواردی از جنایات معاویه و بدعتهای اورا بیان کنید؟

علامه امینی در کتاب الغدیر چنین می نویسد: معاویه اولین کسی بود که ربا را حلال اعلان کرد- آشکارا شراب خورد و قمار بازی کرد- نخستبین کسی بود که ازدواج با دو خواهر را را در یک زمان اجازه داد- نخستین کسی بود که سر یکی از اصحاب رسول الله را جدا کرد و در شهرها گردش داد نخستین کسی بود که خلافت پیامبر(ص) را به سلطنت تبدیل کرد- نخستین کسی بود که فحش دادن به حضرت علی(ع) را رواج داد.

  1. مهمترین جنایات یزید را نام ببرید؟ 1- فاجعه خونین کربلا و به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یارانش. 2- کشتار وسیع مردم مدینه که دو سال بعد از فاجعه کربلا اتفاق افتاد و کشتار وسیعی در مدینه انجام داد که به واقعه حرّه معروف است.3- آتش زدن خانه کعبه : یکسال بعد از کشتار مردم مدینه برای نبرد با عبدالله بن زبیر که در مسجد الحرام پناهند شده بود خانه کعبه را مورد حمله قرار داد و با منجنیق خانه خدا را آتش باران کردند، این کار ادامه داشت تا اینکه خبر مرگ یزید که در اثر زیاد خوردن شراب اتفاق افتاده بود به گوش لشکریان رسید و آنها دست ازاین کار برداشتند.
  2. عبیدالله بن زیادچه کسی بود؟

عبیدالله فرزند زیاد و نام مادرش مرجانه بود بهمین دلیل به ابن مرجانه یعنی پسر مرجانه  معروف است. مادرش زنی بدکاره بود و زینب زمانی که به دارالاماره در کوفه وارد شدند از او به عنوان ابن مرجانه یاد کردند که این اشاره به ناپاکی او دارد . عبید الله از سرداران مشهور بنی امیه بود که ابتدا حاکم خراسان بود و بعد حاکم بصره شد و پس از مرگ معاویه با روی کار آمدن یزید، حاکم کوفه شد .در حادثه کربلا تمام جنایتها به دستور مستقیم عبید الله انجام شد از جمله کشتن مسلم بن عقیل و صادر کردن فرمان قتل امام حسین(ع)، عبیدالله هنگامی  که امام حسین (ع) را به شهادت رساند 28 ساله بود و بسیار فرد بد باطن و سنگدلی  بود که هم افراد زیادی را که با وی مخالف بودند به قتل رسانید و هزاران نفر از شیعیان را در زندانهای خود اسیر کرده بود.

  1. مرگ عبید الله بن زیاد و نحوه قصاص شدن او چگونه بود؟

عبید الله 6 سال بعد از واقعه عاشورا و دقیقاً در روز عاشورا با سپاه ابراهیم بن مالک اشتر که از طرف مختار مأمور به جنگ با عبیدالله شده بود کشته شد و ابراهیم سرش را از تنش جدا کرد و برای مختار فرستاد. مختار هم سرش را برای امام سجاد(ع) در مدینه فرستاد.

  1. عمر سعد چه کسی بود؟عمر سعد فرزند سعدبن ابی الوقاص یکی از 6 نفری بود که درر شورای ثقیفه حضور داشت و برای خلافت عثمان رأی دا د.  عمردر زمان روی کار آمدن عبید الله بن زیاد حاکم شهر ری بود و عبیدالله او را مجبور می کند که یا به جنگ امام حسین (ع) برود و یا حکومت ری را رها کند اما عمر سعد ترجیح می دهد به جنگ امام برود و در روز عاشورا فرمانده لشکر عبیدالله می شود.
  2. در مورد سابقه زیارت عاشورا و سند آن  توضیح دهید؟

اصلی ترین و قدیمی ترین متنی که زیارت عاشورا در آن وارد شده کتاب «کامل الزیارات» است، مولف این کتاب جعفر بن قولویه قمی متن زیارت را با پنچ واسطه از امام محمد باقر(ع)نقل کرده است.بنابراین زیارت عاشورا از امام باقر(ع) نقل شده است.

  1. علت اینکه در زیارت عاشورا اینهمه لعن وجود دارد چیست؟

لعن بمعنای بیزاری و نفرت است. کسانیکه ایراد می گیرند چرا زیارت عاشورا این همه لعن و نفرین دارد در پاسخ باید به آنها باید گفت در قرآن کریم 37 بار از زبان خود خداوند افراد مختلفی لعن شده اند همچون کافرین مشرکین، دروغگویان و...

  1. چه کسانی در زیارت عاشورا مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند؟

آل زیاد(2بار) آل مروان(2 بار) بنی امیه – ابن مرجانه (2 بار) عمرسعد(2 بار) شمر(2 بار) ابوسفیان، معاویه، یزید بن معاویه (2 بار) عبیدالله بن زیاد و آل ابی سفیان.

  1. چرا در آخر زیارت عاشورا عبیدالله بن زیاد دو بار لعن شده است؟

همانطور که ذکر شد عبیدالله همان ابن مرجانه و در زیارت عاشورا می خوانیم: ...والعن عبیدالله بن زیاد و ابن مرجانه ... که این شخص دو بار پشت سر هم لعن شده است ، برخی از مفسرین زیارت عاشورا می گویند شایدبه خاطر این باشد که عبید الله سهم خیلی بزرگی در جنایات کربلا داشته است برخی هم می گویند عبید الله زنا زاده است و منظور از این دو عبارت شاید این باشد که عبید الله نه فرزند زیاد است و نه از آل ابو سفیان است.

  1. منظور از آکلة الاکباد در این عبارت در زیارت عاشورا چیست؟ «وابن آکلة الاکباد اللعین بن اللعین علی لسانک ؟ منظور از آکلة الاکباد مادر معاویه است که به  هند جگر خوار معروف است و جگر حمزه سید الشهدا را در جنگ احد خورد و منظور از لعین بن لعین هم یزید است یعنی ملعون پسر ملعون که هم خودش لعنت شده و هم پدرش معاویه.
  2. در زیارت عاشورا از خدا می خواهیم که ما را به همراه «امام منصور» از خونخواهان حضرت قرار دهد. (مع امام منصور من اهل بیت محمد  ...) منظور از امام منصور چه کسی است؟ حضرت صاحب الزمان، مهدی (عج). 
  3. در زیارت عاشورا می خوانیم که خداوندا بمن مقام محمود عطا بفرما. منظور از مقام محمود چه می باشد؟ مقام محمود آن درجه کمالی است که هر کس بتواند این مقام را کسب کند مورد ستایش قرار می گیرد.
  4. منظور از ثار الله در زیارت عاشورا چیست؟ ثار الله یعنی خون خدا . همه می دانند که که خداوند جسم نیست و خون ندارد اما چون ارزش خون در بدن از تمام اعضاء بدن بیشتر است پس امام حسین (ع) بمنزله خون الهی است که رواج اسم خدا و دین خدا بخاطر خون حسین(ع) است.
  5. حدیثی از امام حسین(ع) بیان کنید؟

موتٌ فی عزٍّخیرٌ من حیاتٍ فی ذُلٍّ: مرگ با عزت بهتر است از زندگی با ذلّت است.

  1. در زیارت عاشورا می خوانیم یا ثار الله وبن ثاره و الوتر الموتور معنای این عبارت چیست؟

یعنی ای کسی که خون تو و همچنین خون پدر تو در راه خدا ریخته شد ، امّا هنوز انتقام خون شما گرفته نشده است.

  1. کتابهای مقتل چگونه کتابهایی هستند؟

مقتل به معنی قتلگاه است از این رو کتابهایی را که در مورد جنگ و کشتار باشدمقتل می گویند. در فرهنگ اسلامی کتابهایی که مربوط به شهادت ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً واقعه کربلا باشد مقتل گفته می شود.

  1. امام حسین (ع) در آخرین سجده شان چه ذکری را گفتند؟

اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم الحمد لله علی عظیم رزیتی.

  1. یزید چگونه به حکومت رسید و چه خصوصیاتی داشت؟

اولین بار طرح ولایت عهدی یزید را مغیره بن شعبه پیشنهاد داد زیرا معاویه می خواست مغیره را از حکومت کوفه عزل کند و مغیره زرنگی کرد و به معاویه پیشنهاد داد تا یزید را بعنوان جانشین خود معرفی کند و اوهم از یزید حمایت کند بدین ترتیب معاویه 7 سال روی افکار مردم کار کرد وهمه شهرهای اسلامی را مجبور کرد تا با یزید بیعت کنند یزید حدود سه سال و چند ماه حکومت کرد . از لحاظ اخلاقی فرد فاسدی بود که مرتب شراب می خورد. باسگ ها و میمون ها بازی می کرد و مجلس ساز و آواز برپا می کرد و علناً نماز را ترک می کرد.

  1. چرا امام حسین (ع) با اینکه می دانستند  خود و یارانشان کشته می شوند اما اهل بیت خود را همراهشان بردند؟ برای اینکه اهل بیت حضرت در این قیام حماسه ها آفریدند و همچون یک رسانه عمل می کردند که هم نماد مظلومیت و هم نماد دفاع از حق و حقیقت و هم نقش یک مبلغ را داشتند و بر علیه یزید افشاگری می کردند.
  2. اولین اقدام امام حسین(ع) در پاسخ به دعوت از مردم کوفه چه بود؟ حضرت سفیران خود مسلم بن عقیل و قیس بن مسهّر را به نزد مردم کوفه می فرستد تا خبر آمدن امام حسین(ع) به کوفه را به آنها بدهد.
  3. چرا مردم کوفه بر عهد و پیمان خود نسبت به امام حسین (ع) باقی نماندند و با اینکه خودشان امام را دعوت کرده بودند اما زیر قولشان زدند؟ مردم کوفه افرادی ترسو و پرطمع بودند که چون عبیدالله زیاد آنها را تهدید کرده بود که اگر لشکر شام به کوفه برسد هرکس که با عبیدالله و یزید بیعت نکند جانش در امان نیست همه این دعوت کنندگان از ترس، امام خویش را رها کرده و به کمک حضرت نیامدند.
  4. منظور از حماسه که در مورد قیام عاشورا زیاد تکرار می شود چیست؟ حماسه بمعنی غیرت، شجاعت و مردانگی است که همه این صفات در قیام عاشورا دیده می شود.
  5. تعداد سپاهیان یزید در واقعه کربلا چند نفر بودند ؟30000نفر
  6. چند نفر از سپاهیان یزید در واقعه عاشورا به لشکر امام حسین (ع)ملحق شدند؟32 نفر
  7. سن حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا چند سال بود و چه زمانی رحلت کردند؟

حضرت در آن زمان 55 سال داشتند و یک سال ونیم بعد از واقعه عاشورا در 15 رجب رحلت کردند. (یعنی سومین روز از ایام البیض ماه رجب)

  1. چرا امام حسین (ع) حج خود را به مفرده بدل کردند و از مکه بیرون آمدند؟

چون کارگزاران یزید به فرمان او قصد داشتند خون آن حضرت (علیه السلام) را در مکه حرم امن الهی است بریزند و ایشان را در جایی که خونریزی حرام است به شهادت برسانند.

  1. چه کسی نامه های مردم کوفه را برای امام حسین (ع) در مدینه می برد؟ نعمان بن بشیر
  2. پیرترین شهید کربلا کیست؟ حبیبب بن مظاهر اسدی که در هنگام شهادت هفتاد و هشت  سال داشت.
  3. تنها زن شهید در صحنه کربلا کیست؟ هانیه همسر عبد الله بن عمید کلبی
  4. شاخص ترین شهید پس از نماز امام حسین(علیه السلام) در ظهر عاشورا کیست؟ زهیر بن قین فرمانده جناح راست امام حسین (ع)
  5. اولین کسی که از خاندان بنی هاشم به میدان رفت چه کسی بود. حضرت علی اکبر(ع)
  6. زنانی که در کربلا حضور داشتند چه کسانی بودند؟1-فرزندان حضرت فاطمه و حضرت علی (ع)همچون حضرت زینب (س) 2- همسران وفرزندان امام حسین(ع) 3- همراهان و دوستداران حضرت زینب(س) 4- سایر زنان گمنامی که همراه همسران خود آمده بودند
  7. کدامیک از زنان بنی هاشم در کربلا حضور نداشتند اما بعد از واقعه از حامیان و مبلغان نهضت عاشورا بودند؟ 1- ام سلمه همسر پیامبر(ص) 2 که احادیث و روایات حضرت رسول (ص) را در مورد امام حسین (ع) باز گو می کرد.  - ام البنین مادر حضرت ابا الفضل(ع) بود که مجالس عزا داری  و سو گواری راه می اداخت.3-زینب صغری دختر عقیل یعنی برادر زاده علی (ع) که اشعار زیادی در سوگ امام حسین (ع) سروده است.
  8. زنان غیر بنی هاشم که در کربلا حضور نداشتند امام بعد از عاشورا از مبلغان قیام امام حسین (ع) بودند چه کسانی هستند؟ 1- زنان قبیله بنی اسد که بعد از عاشورا گذرشان به کربلا افتاد و اجساد شهدا را زیر آفتاب سوزان مشاهده کردند خودشان بیل و کلنگ برداشتند و به سمت کربلا حرکت نمودند که بعد از این کار مردان آنها دنبال زنان راه افتادند و پیکر مطهر شهدا را دفن نمودند. 2- هند همسر یزید وقتی که با خبر شد یزید با چوب بر سر مبارک امام حسین (ع) می زند به مجلس یزید رفت و با تهدید یزید را مجبور کرد از این کار دست بردارد. 3- ماریه دختر سعد که بعد از واقعه عاشورا تمام ثروت خود را وقف کرد برای نهضت عاشورا و مجالس حسینی.4- درّه الصدف دختر یکی از انصار بود که برای دفاع از اسرا عده زیادی از زنان را دور خود جمع کرد و به حلب رفتند تا بتوانند اسرا را نجات دهند اما بوسیله مأموران بنی امیه به شهادت رسید. 5- دومه مادر مختار ثقفی که مشوق مختار بود برای خونخواهی امام حسین (ع) که سرانجام پس از شکست مختار این مادر هم به شهادت می رسد. 6عمره همسر مختار که او هم پیش از کشته شدن مختار به شهادت می رسد.
  9. نقش حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا چه بود؟ 1- حضرت زینب (س) رئیس قافله امام حسین (ع) بودند که هم از زن و بچه ها مواظبت می کردند و هم روز عاشورا را مدیریت می کردند. 2- در پیام رسانی نهضت عاشورا و فدا کاریهای امام و یارانش نقش مهمی داشتند  3- نقش پرستار را داشتند در مراقبت از امام سجاد (ع) که بیمار بودند و نیز پرستاری از فرزندان امام حسین (ع) 4- با خواندن خطبه های متعددی که در مسیر حرکت اسرا از کربلا تا شام داشتند رسالت اطلاع رسانی انگیزه های قیام امام حسین (ع) و رسوا نمودن جنایتهای یزید را بخوبی انجام دادند.
  10. امام حسین (ع) چند خواهر در کربلا داشتند؟ در منابع تاریخی اسم دو نفر آمده است یکی حضرت زینب (س) و دیگری ام کلثوم که مادرش ام سعد بود..
  11. کدامیک از همسران امام حسین (ع) در واقعه عاشورا حضور داشتند؟ تنها رباب مادر علی اصغر (ع) در کربلا حضور داشت و طبق فرمایش شهید مطهری مادر حضرت علی اکبر در کربلا نبوده و همه افسانه ها و قصه سرا ئیها در باره ایشان دروغ است.
  12. چند نفر از ز فرزندان ام البنین (مادر حضرت ابا لفضل (ع) در کربلا شهید شدند؟ جمعاً با حضرت ابالفضل(ع) چهار نفر بودند.
  13. امام حسین (ع) شرط همراهی با خود را چه می دانستند؟ امام  حسین (ع) هنگامی که از مکه قصد حرکت به سمت کوفه را کردند در خطبه ای فرمودند: «من کان باذلاً مهجته وموطناً علی لقاء الله فلیرحل معنا» کسانی که آماده اند خون قلبشان را در راه ما نثار کنند، و جهت دیدار خداوند مهیّا هستند، با ما حرکت کنند.
  14. در زیارتنامه آقا امام حسین(ع) می خوانیم که «أشهد أنّک قد أقمت الصّلوه و آتیت الزکوه و أمرت بالمعروف و نهیت عن المنکر» منظور از این عبارت چه می باشد؟ وضع نماز در زمان آل ابو سفیان و آل مروان بخاطر جنایتهای آنها نسبت به مردم بسیار کمرنگ شده بود و کسی رغبت به نماز و نماز جماعت نداشت. اما پس از شهادت امام حسین(ع) مردم مکه و مدینه بیشتر دور هم جمع می شدندذو به نماز و روزه و اعمال دینی رغبت نشان می دادند که این هم از فواید قیام امام حسین(ع) می باشد.
  15. کدامیک از یاران امام حسین(ع) اصرار بسیار زیادی می کردند مبنی بر اینکه حضرت از تصمیم خود منصرف شوند به و عراق نروند و در مدینه بمانند؟ پاسخ حضرت چه بود؟

ابن عباس و عبدالله بن عمر که گفتگوهای طولانی با حضرت داشتند و پیشنهاد می دادند که حضرت در مدینه بماند و سکوت اختیار کند اما حضرت کوتاه نیامدند و دلایل زیادی برای قیام خویش عنوان کردند نهایتاً وقتیکه اصرار زیاد ابن عباس را دیدند تفألی به قرآن مجید زدند که این آیه آمد:«کلّ نفس ذائقه الموت و إنّما توفون أجورکم:هرکسی مرگ را می چشد و شما پاداش خود را خواهید گرفت.» پس از آن ابن عباس ساکت شد.

  1. آخرین شخصی که امام حسین (ع) در مکه با او دیدار داشتند چه کسی بود و چه گفتگویی بین آنها بود؟

محمد حنفیه برادر ناتنی امام حسین (ع) بود که در آخرین شبی که حضرت در مکه بود با امام دیدار داشت و به حضرت پیشنهاد داد به جای رفتن به عراق به یمن بروند. حضرت فرمودند در این باره فکر می کند. اما همان شب حضرت رسول(ص) به خواب حضرت می آیند و می فرمایند: ای حسین به عراق برو خداوند می خواهد تورا کشته ببیند فردای آن روز با محمد حنفیه خداحافظی کردند و وصیت نامه خویش را به ایشان دادند.

  1. از جمله کسانیکه در مصیبت اباعبدالله الحسین زیاد گریه کردند چه کسانی بودند؟

1-امام سجاد(ع) فرزند آن حضرت بودند که بقدری شبانه روز گریه می کردند که جزء بکّائون عالم قرار گرفتند.2- همسر امام حسین (ع) یعنی رباب که حدود یکسال بعد از شهادت حضرت بر اثر گریه های فراوان و غم واندوه از دنیا رفت و حتی در این مدت سایه را بر خود حرام کرد.

  1. حدیثی از معصومین (ع) در مورد فضیلت گریه بر امام حسین(ع) ذکر کنید؟

امام صادق (ع) فرمودند: گریه کردن و بی تابی کردن در تمامی ناملایمات ناپسند است مگر در مصیبت حسین بن علی (ع) که آدمی در این گریه و زاری پاداش هم خواهد داشت.

  1. سخنی از حضرت علی (ع) در وصف کربلا بیان کنید: حضرت علی (ع) روزی گذرشان به کربلا افتاد و فرمودند اینجا قزبانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است ، شهیدانی که نه شهدای گذشته و نه شهدای آینده به پای آنها نمی رسند.
  2. این حدیث از چه کسی است و چه معنایی دارد؟ الغاضریه من تربه بیت المقدس» از امام صادق (ع) است که فرمودند کربلا از خاک بیت المقدس است.
  3. نخستین سرزمین و نخستین جایی که خداوند به آنها قداست بخشید و مقدس شمرده شدند چه بودند؟ طبق حدیثی از امام صادق (ع) است که فرمودند نخستین زمین مقدس کربلا و نخستین آب مقدس فرات است.
  4. تدابیر نظامی امام حسین (ع) هنگام ورود به به کربلا چه بودند ؟ 1- کندن خندق در اطراف خیمه ها برای جلوگیری از نفوذ دشمن 2- بر پا ساختن خیمه ها به صورت نزدیک به هم  و تو در تو ساختن آنها.
  5. امام محمد باقر (ع) در واقعه کربلا چند ساله بودند؟ حضرت آن زمان کودکی پنج ساله بودند که همراه سایر اهل بیت (ع) در کربلا حضور داشتند.
  6. امام حسین (ع) با اینکه علم غیب داشتند و می دانستند که در کربلا شهید می شوند چرا برای تشکیل حکوت اسلامی تلاش کردند؟ دو چیز مطرح است نتیجه کار و وظیفه ، وظیف مقدم بر نتیجه است. امام وظیفه داشتند به عنوان امام و رهبر مسلمین به تکلیف دینی خود عمل کنند نتیجه هر چه می خواهد باشد.
  7. سن امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا چقدر بود؟ حضرت در آن هنگام 23 سال داشتند.
  8. حرّ چه زمانی توبه کرد و به لشکر امام حسین (ع) پیوست؟ حرّ اولین کسی بود که راه را بر امام حسین (ع) بست واجازه نداد حضرت به کوفه برود اما در روز عاشورا چند ساعتی از جنگ گذشته بود و جمعی از اصحاب حضرت شهید شده بودند که امام حسین ئ(ع) فریاد بر آورد که آیا فریاد رسی هست که برای خدا به داد مابرسد؟ آیا مدافعی هست که از حرم رسول الله دفاع کند؟ اینجا بود که حرّ بر خود لرزید و پشیمان شد و به سوی امام حسین(ع) رفت و فریاد می زد خدایا به سوی تو بازگشته و توبه نموده ام توبه ام را بپذیر و زمانیکه امام حسین (ع) او را پذیرفتند همان لحظه به میدان رفت و جمعی از افراد مهم دشمن را به هلاکت رساند و بعد شهید شد.  
  9. کدام یک از اصحاب امام حسین (ع) آرزو می کرد که ای کاش هفتاد مرتبه کشته شودو زنده شود و کشته شود وبرای یاری رساندن به امام حسین(ع)؟

مسلم بن عوسجه بود که در شب عاشورا هنگامی که حضرت فرمودند هرکدام بخواهید بروید مرخص هستید او این جملات را در جواب حضرت بیان داشت.

  1. کدام یک از اصحاب امام حسین (ع) این جمله را بکار برد :«دوست دارم کشته شوم آنگاه زنده شوم و کشته شوم تا هزار مرتبه اما خداوند شهادت را از جان تو و این جوانان اهل بیت دور گرداند؟ زهیر بن قین  
  2. کدامیک از شهدای کربلا مادر و همسر خود را نیز به کربلا برد و آنها هم شهید شدند؟ وهب بن عبد الله .
  3. در آخرین لحظات عمر امام حسین(ع) چه کسانی قصد داشتند سر امام حسین(ع) را از تن جدا کنند؟ابتدا خولی به قتل گاه آمد اما همینکه حضرت را دید لرزه بر اندامش افتاد و نتوانست این کار را بکند . نفر بعدی شبث بود که وارد گودال شد و تا نگاه حضرت بر او افتاد شمشیر را انداخت و اظهار پشیمانی کرد و نفر بعدی سنان بن انس بود که او هم چون نگاه حضرت را دید لرزه بر اندامش افتاد و فرار کرد و بالاخره نفر چهارمی شمر بود که با بی رحمی زیاد توجهی به نصیحتهای امام نکرد و سر حضرت را از بدن جدا نمود.
  4. در روز عاشورا سر کدامیک از شهدا بریده نشد؟

سر مقدس تمامی شهدا بریده شد بجز دونفر: یکی طفل شیرخواره امام حسین(ع) و دیگری حربن یزید ریاحی که قبیله او مانع شدند که سراو بریده شود.

  1. خداوند در عوض شهادت امام حسین (ع) چه چیزهایی به آن حضرت عنایت کردند؟ (طبق حدیث امام باقر(ع) و امام صادق(ع)) خداوند، 1- امامت سایر ائمه معصومین را از نسل امام حسین (ع) قرار داد.2- دعا کردن در زیر گنبد امام حسین(ع) مستجاب می شود. 3- در تربت و خاک حضرت شفا قرار داده است.4- ایام زیارت کسیکه به زیارت قبر امام حسین(ع) می رود از عمر او کم نمی شود.
  2. امام صادق (ع) گله مندی خود را از کسانیکه به زیارت قبر امام حسین (ع) نمیروند چگونه بیان کردند؟ حضرت می فرمایند: به من خبر رسیده است که بعضی از شیعیان ما یک سال و دو سال بر آنها می گذرد که به زیارت امام حسین (ع) نمی روند، بخدا قسم خودشان خطا کرده اند و از ثواب خدا بی میل شده اند و از جوار پیغمبر دور افتاده اند.
  3. امام صادق (ع) در پاسخ به شخصی که پرسید اگر کسی قدرت داشته باشد به زیارت امام حسین (ع) برود اما ترک زیارت کند چه فرمودند؟ فرمودند آن شخص عاق رسول الله (ص) می شود.
  4. نخستین قیام دسته جمعی که بعد از عاشورا بر علیه حکومت بنی امیه انجام شد چه بود و نتیجه آن چه شد؟ قیام توابین بود که گروهی از شیعیان در منزل سلیمان بن صرد خزاعی جمع شدند و از اینکه امام حسین(ع)را یاری نکردند توبه کردند وبه طرف شام حرکت کردند و هنوز به شام نرسیده بودند که با لشکر 30000 نفری عبیدالله روبرو شدند و عده ای از جمله سلیمان کشته شدند و افراد باقیمانده به هواداران مختار پیوستند.
  5. دومین قیام دسته جمعی که بعد از عاشورا برعلیه حکومت بنی امیه انجام شد چه بود و نتیجه آن چه شد؟ قیام مختار بود، مختار در روز عاشورا در زندان بود و همانجا میثم تمّار پیش بینی کرد که تو آزاد می شوی و به خونخواهی امام حسین (ع) قیام می کنی و عبیدالله را می کشی و پای خود را به صورت او می گذاری که دقیقاً همینطور می شود.
  6. قیام عباسیان چگونه آغاز شد و هدف از این قیام چه بود ؟ قیام عباسیان توسط ابو مسلم خراسانی آغاز شد و هدف آن سرنگونی حکومت بنی امیه بود. ابومسلم شعار خود را « الرضا من آل محمد» قرار داد و مردم را بر علیه آخرین خلیفه بنی امیه یعنی مروان شوراند و موفق شد حکومت بنی امیه را از بین ببرد و هنگامی که سر مروان را برای ابومسلم آوردند سجده ای طولانی کرد و گفت خدا را سپاس که انتقام مرا از تو و قبیله ات گرفت اینک از مرگ باکی ندارم 2000نفر از بنی امیه را کشته ام به هدف انتقام خون حسین(ع).
  7. این حدیث از چه کسی است و معنای آن چه می باشد؟ من زاره کتب الله له تسعین حجّهً مِن حججی بأعمارها:هرکس امام حسین (ع) را زیارت کند خداوند برای او ثواب 90 حج از حجهایی که با من بوده و همچنین با عمره هایش را می نویسد.این حدیث ار حضرت رسول (ص)میباشد 
  8. پاسخ حضرت زینب (س) به این سؤال ابن زیاد که پرسید: نظرت را جع به آنچه خداوند بر سر برادر و دیگر اعضای خانواده ات آورد چیست چه بود؟  حضرت زینب فرمود ند: من هیچ چیز به غیر از زیبایی ندیدم.
  9. حضرت سکینه (س) در حق مردم کوفه چگونه نفرین کردند؟ خدایا این مردم دست از یاری ما بر داشتند تو هم دست از یاری آنها بردار و هیچ دعایی از آنها قبول نکن و بر آنان ظالمان را مسلط کن و از شفاعت جدم در روز قیامت محرومشان گردان.
  10. این حدیث از چه کسی است و معنای آن چه می باشد؟ ... و هی أطهر بقاع الأرض و أعظمها حرمهً و أنّها لمن بطهاد الجنه.» از پیامبر (ص) در فضیلت کربلاست که  فرمایند: کربلا پاک ترین بقعهروی زمین است و از نظر احترام بزرگترین بقعه هاست و الحق که کربلا از قطعه های بهشت است.
  11. در خطابه فاطمه صغری (س) خطاب به مردم کوفه حکمت واقعه عاشورا چه بیان شده است؟ فاطمه صغری(س) خطاب به مردم کوفه می فرماید: اما ای اهل کوفه، ای خود بزرگبینان ناجوانمرد! خدا ما را به وسیله شما آزمایش کرد و شما را به وسیله ما. و دید که ما به خوبی از عهده بر آمدیم بدین سبب او عملش را پیش ما نهاد و فهم خویش را در اختیار ما گذاشت اینک ماصندوق علم خدا و گنجور فهم و حکمت اوییم و حجت خدا بر بندگانش بر روی زمین می باشیم و... .اما شما تکذیب و تکفیرمان کردید و جنگ با ما را حلال دانستید و ... بنابر این بر آنچه بدست آوردید شاد نباشید و خدا هیچ متکبر خودخواهی را دوست ندارد
  12. حضرت زینب (س) علت غرور و شادی یزید را چه می داند؟ حضرت زینب (س) خطاب به یزید می گوید: این عجب و غرور و این شادی از آن است که ملک جهان را به کام خویش یافته و سلطنت را به مراد خود می دانی . اما تند نرو وزود قضاوت نکن . آیا تو به راستی این سخن خدا را فراموش کرده ای که می فر ماید: «کافران نپدارندکه فرصتی که به آنها داده ایم به نفعشان است واین مهلت برای آن است که بر گناهان خویش بیفزایند. و عذابی خوار کننده برایشان مقرر است
  13. شهید مطهریدر کتاب مربوط به تحریفات عاشورا، تحریف را چگونه معنا کرده اند؟ تحریف یعنی متمایل شدن یک چیز از مسیر اصلی خود و یا بعبارتی چیزی را کم یا زیاد کردن، یعنی دروغ نسبت دادن به امام حسین(ع).
  14. نمونه ای از تحریفات عاشورا را به نقل از شهید مطهری بیان کنید؟ 1- اینکه می گویند امام حسین (ع) در روز عاشورا 30000 نفر را کشتند و یا حضرت عباس 25000 نفر را کشتند آیا کشتن این همه آدم در یک روز امکان دارد؟ این یک نوع تحریف است. 2- اینکه می گویند لیلا مادر حضرت علی اکبر(ع) نذر کرد اگر فرزندش کشته نشود از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد، اصلا لیلا در کربلا حضر نداشت. دوماً فاصله کربلا تا مدینه 300 کیلو متر است. آیا به عقل جور در می آید؟
  15. حضرت زینب (س)در مجلس یزید و در خطبه ای که خواندند چه چیزی را به یزید یاد آوری کردند؟

حضرت زینب (س) خطاب به یزید می فرماید: « فکد کیدک واسع سعیک و ناصب جهدک فوالله...» تو نیز نقشه هایت را بریز  و با تمام تلاش آنها را اجرا کن ، اما به خدا سوگند نمی توانی یاد ما را از یادها محو کنی، و چراغ الهام بخشی مان را بمیرانی ، و سرانجام کار ما را بفهمی و ننگ آن را از دامنت بشویی.

  1. معنای یا لثارات الحسین(ع)چیست؟ این شعار توابین و نیز شعار قیام مختار بود بمعنی برای خونخواهی حسین بپا خیزید.
  2. یکی از معروفترین شعارهای امام حسین(ع) در روز عاشورا چه بود؟ الموت أولی من رکوب العار و العار أولی من دخول النّار: کشته شدن از پذیرفتن ننگ و ذلّت برتر است و ذلّت وننگ از وارد شدن به آتش جهنم برتر است.
  3. در سجده زیارت عاشورا چه چیزی از خداوندمی خواهیم؟ در سجده زیارت عاشورا این دعا را می خوانیم اللهم ارزقنی شفاعةالحسین یوم الورود  : یعنی خداوندا  درروز قیامت شفاعت حسین را نصیب من بگردان 
  4. یکی از مهمترین دعاهایی که در روز عاشورا می خوانیم چیست و معنای آن چه می باشد؟ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد: خداوندا زندگانی مرا همچون زندگانی محمد و آل محمد قرار بده و مرگ مرا هم مانند مرگ محمد و آل محمد قرار بده.
  5. یکی از معجزات امام حسین(ع) را نقل کنید. امام معجزات فراوانی داشتند. معروفترین آنمها این است که روزی جبرئیل به صورت فردی در آمد و نزد حضرت رسول آمد که ناگاه امام حسین (ع) وارد شدند و از آن فرد که که در اصل جبرئیل بود هدیه ای خواستند. جبرئیل دستی به سوی آسمان بلند کرد  یک عدد سیب و انارو به برای حضرت  فرود آورد و به امام حسین (ع) داد . حضرت خوشحال شده و میوه ها را نزد پدر و مادر خود بردند و هرچه از آنها می خوردند تمام نمی شد . میوه ها همینطور سالم ماندند تازمان شهادت حضرت زهرا (س) که انار از بین می رود و پس از شهادت حضرت علی (ع) به از بین می رود و سیب نزد امام حسین (ع) می ماند تا روز عاشورا و هر گاه تشنگی حضرت زیاد می شد ان را می بوئید و قتیکه حضرت شهید شدند آن سیب هم نابود شد و ازبین رفت.
  6. مدت زمان قیام امام حسین (ع) چند روز طول کشید ؟ از زمانی که حضرت علناً اعلان کردند که با یزید بیعت نمی کنند و مخالفت علنی خود را نشان دادند تا روز عاشورا 175 روز طول کشید.
  7. کاروان امام حسین (ع) فاصله مکه تا کربلا را چند روز طی کردند؟ 23 روز
  8. کدامیک از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) در روز عاشورا به شهادت رسیدند ؟ قاسم بن الحسن نوجوان 13 ساله، عبدالله الحسن کودک 8-9 ساله ابو بکر معروف به عبدالله اکبرو احمد بن الحسن پسر 16 ساله حضرت.
  9. در واقعه عاشورا جمعاً چند کودک نابالغ به شهادت رسیدند؟ 5 نفر علی اصغر طفل شش ماهه امام حسین(ع)- عبد الله فرزند امام حسن مجتبی (ع) محمد بن ابی سعید بن العقیل (نوه عقیل)- قاسم فرزند امام حسن مجتبی (ع)- عمر بن جناده انصاری.
  10. کودکان نابالغی که بعد از عاشورا به شهادت رسیدند چه کسانی بودند؟ حضرت رقیه کودک 3 ساله امام حسین(ع) و دو نفر از طفلان مسلم بنام محمد و ابراهیم که زندانی بودند و بعد از عاشورا از زندان آزاد می شوندو توسط حارث بطرز وحشیانه ای به شهادت می رسند.
  11. نمونه ای از ابعاد مختلف جنایات روز عاشورا را بیان کنید. شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی می فرماید در واقعه عاشورا 21 مورد جنایت بر علیه امام حسین(ع) و یاران اوصورت پذیرفت . از جمله دعوت کردن امام و بی  وفایی نسبت به او –بستن آب به روی حضرت و یاران او.
  12. شبث چگونه کشته شد ؟ به هنگام قیام مختار مخفیانه داشت به بصره می رفت که اورا دستگیر کردند و مختار دستور داد دستها و پاهای اورا قطع کردند و او را میان شهر رها کردند تا جان دهد.
  13. خولی چگونه کشته شد؟ خولی هم در منزل خود مخفی شده بود و دو زن داشت یکی طرفدار اهل بیت ودیگری دشمن اهل بیت، همان زن نیکوکار جای اورا به لشکریان مختار نشان میدهد. اورا دستگیر کرده و نزد مختار می برند مختار دستور داد به انواع عذابها و شکنجه ها اورا بکشند. بعد هم بدن اورا سوزاند.
  14. حرمله جه جنایاتی در کربلا مرتکب شد؟ حرمله از لشکریان عمر سعد بود که تیرانداز معروفی بود و بقول خودش سه تیر داشت یکی را بر گلوی علی اصغر زدو دیگری را بر قلب امام حسین (ع) زد و دیگری را هم به سمت کودک 8-9 ساله امام حسن مجتب (ع) زد و او را شهید کرد.
  15. حرمله چگونه کشته شد؟ هنگام قیام مختار در حال فرار از شهر بود که مختار دستور داد بدن اورا تیر باران کردند که بدنش سوراخ سوراخ شد.

100- نخستین کسیکه به این دنیا رجعت می کند چه کسی است؟ و این رجعت به چه هدفی می باشد؟ امام حسین (ع) بعد از ظهور حضرت مهدی (عج)زنده می شود و به اینددنیا برمی گردند و قاتلان آن حضرت نیز زنده می شوند تا حضرت از آنها انتقام بگیرد و حضرت سالیان سال در کنار حضرت مهدی (عج) حکومت خواهند کرد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۵
فرمانده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">